Nyheter/Branschinfo
Två tankar från Tylösand
Nu har det gått några veckor efter Tylösandsseminariet 2022 avslutades. Jag har två frågor som jag funderat på sen dess. Det vore kul att höra vad du som var där tog med dig därifrån, kommentera gärna nedan.
Fråga 1
När den nya Generaldirektören Roberto Maiorana intervjuades så betonade han vikten av det personliga ansvaret hos trafikanter som något som behöver förstärkas. Och det är sant, om alla tog ansvar för hur man beter sig och inte överträdde hastighetsgränserna så vore det fantastiskt. Jag tror också att det behövs breda informationsinsatser för att påverka trafikkulturen så att det blir säkrare att ha vägen som arbetsplats.
Problemet är att det inte räcker – inte på långa vägar. Det finns massor av tekniska lösningar som skulle kunna användas – som automatisk hastighetsövervakning, geofencing, dynamiska förvarningssystem med flera – och de skulle kunna göra stor skillnad. Men det fastnar i att det krävs förändringar i föreskrifter, trafikförordningen och arbetsmiljölagar och det tar tid. Speciellt eftersom det inte finns någon övergripande ansvarig som ser helheten.
Det är akut och kan inte vänta
För några dagar sedan var jag på västkusten och deltog i en stor trafikomläggning. Under kvällsarbetet passerade kanske några tusen lastbilar och tre av dem tyckte att de hade rätt att ge mig fingret för att jag sinkade dem. Och strax därefter brakade en lastbil tvärs igenom avspärrningarna. Som tur var blev det inga personskador. Men detta är den risk vi lever med varje dag.
Stressade trafikanter är bara en spegling av samhällsbilden och jag tror att attitydförändring är en viktig fråga. Fast idag, och i morgon, och nästa vecka så står vi där och är utsatta. Jag skulle önska att beslutsfattarna; Generaldirektörer med flera agerar nu. Menar man allvar så är nya tekniska lösningar något som kan göra skillnad, men det behövs ändringar i lagar och föreskrifter, att krav skrivs in i upphandlingar och ett långsiktigt arbete med attitydförändrande kampanjer. Detta arbete kan påbörjas idag. Ju snabbare det startar, desto snabbare blir det klart.
Fråga 2
Den andra intressanta frågan lyftes av Maria Krafft som är Måldirektör Trafiksäkerhet på Trafikverket. Hon pratade om mikromobilitet, och hur det ska bli säkrare för cykel- och gångtrafikanter. Det är i snitt 266 personer som omkommit varje år, de senaste 5 åren – och här kan vi idka en viss självkritik.
När vi utför arbete på gator, trottoarer och cykelbanor så kan små störningar, jag tänker på till exempel grus som blir liggande och vassa kanter på körplåtar och avstängningsmaterial, orsaka allvarliga skador. Vi kan ställa om och använda metoder och material dimensionerade för oskyddade trafikanter istället som för traditionella fordon. Hur kan vi bli bättre och bidra till en bättre mikromobilitet? Behövs det lagar och regelverk – eller kan vi ta vårt ansvar och tänka till?
Vänliga hälsningar
Thomas Wuopio
Ordförande
Föreningsmötet på Best Western Kom Hotel Stockholm den 8/12
Vi startar med gemensam lunch kl 12:00 och avslutar kl 17:00. Det finns möjlighet att delta på den sedvanliga middagen på kvällen till självkostnadspris. Vi kommer att ha ett intressant möte, bland annat med rapport och diskussion från föreningens möte med Trafikverkets utredare för framtagande handlingsplan för säkrare vägarbetsplatser enligt regeringsuppdraget. Samverkansträffen med regelskrivare och APK på Trafikverket. Och någon intressant gästföreläsare samt rapporter från våra utskott. Dagordning kommer när vi närmar oss mötet. Det kommer att skickas ut en digital anmälan i närtid.
Det händer i Kommunikationsutskottet
Kommunikationsutskottet har som funktion att utveckla och arbeta med SBSVs sätt att kommunicera – både internt i vår förening samt externt i vår bransch. Till vår hjälp har vi sedan tidigare ett samarbete med Edenvik Strategic Communication som hjälper oss med bland annat layout och administration.
Pågående projekt:
- Vi samarbetar med Edenvik för att få till rutiner för att få in uppdaterad information till vårt medlemsbrev om arbeten som pågår i övriga utskott. Ett kalendarie skapas nu och kommer att levereras till utskotten.
- Förmedla kunskap för att kompetenshöja medlemsföretagen om hur vi bättre kan nå ut på marknaden via LinkedIn.
- Ett arbete är i gång för en idé till styrelsen om hur vi skulle kunna ha en egen plattform för att hålla uppdaterade dokument/information tillgänglig för samtliga medlemsföretag – vi tittar på Dropbox, SharePoint eller liknande lösningar.
- Ett projekt kommer beredas om vi skall producera en film/filmer om våra olika arbeten i föreningen. Film som vi skall kunna lägga ut externt som beskriver olika situationer, utmaningar och arbetsmiljöproblem som vi har idag utmed våra vägar/arbetsplatser.
- Kommande mässa på Elmia i mars månad nästa år engagerar även utskottet, hur vi på bästa sätt kan marknadsföra den.
Utskott Arbetsmiljö har en enkel strategi – vi börjar med det mest akuta
Vi har under våren lagt mycket fokus på drift- och underhållsskedet som behöver förtydligas. Just nu är det olika definitioner i väglagen och arbetsmiljölagen, det är viktigt att klargöra hur ansvaret ser ut vid passerande fordonstrafik.
Glädjande nog har vårt idoga arbete i samverkan med Arbetsmiljöverket resulterat i att myndigheten förstår att de är i behov av att ta fram ett PM med vår assistans kring vad som gäller för riskarbete vid passerande fordonstrafik så att nya bestämmelser kan utvecklas – ett arbete som har påbörjats i dagarna.
Sedan tidigare har branschen lyft arbetsmiljöfrågan för flaggvakter som är extra utsatt för risker och vad byggherrarna gör för att minska denna risk. Naturligtvis har dödsolyckan med påkörd TMA-chaufför tidigare i år också påverkat utskottets arbete med extra möten och skrivelse som tagits fram.
Pågående projekt:
- Samverkan med Håll nollan
- Vägledning till Arbetsmiljöverkets regelverk, relaterat till APV
- Flaggvakter
Planerade projekt:
- Statistikarbete fas 2 (hur går vi vidare med utredningen från 2021)
- Projekteringsfrågor, Arbete på väg
- Vägledning risk, Arbete på väg
Kort rapport från utskottet Regelverk, statliga och kommunala
Det har varit en ganska lugn period och inte så mycket nyheter. Det som kan vara värt att nämna är: Trafikverkets arbete pågår och vi vet inte när en remiss kommer (troligen våren 23) Trafikkontoret Stockholm skall se över Tekniks Handbok del 5 (Trafikanordningar). Man har ännu inte bestämt sig för om det blir små ändringar eller om hela kapitlet ska göras om. Därav finns inte heller någon aktuell tidplan.
Ordförande Utskott Regelverk, statliga och kommunala
Anders Jacklin
ULJA AB
Citybarriärer – det mesta du behöver veta om skyddsanordningar för trånga trafikmiljöer

Metodbeskrivningen, MB TTM-21, för test och klassificering har varit klar sedan september förra året från projektet. Strax före semesterperioden fick vi tillbaka den från Trafikverket efter deras granskning. SBSV har svarat på de synpunkter som fanns och avlämnade svaret den 4 juli. Nu väntar vi och väghållare runt om i Sverige ivrigt på att Trafikverket ska införliva den som ett av sina egna dokument och referera till de nya skyddsanordningarna i regelverket. I vissa kommunala regelverk finns den redan införd. Föredömligt!
En kort beskrivning av Citybarriärer och hur de testas, klassificeras och beskrivs hittar du HÄR.
Nytt kursprogram för hösten 2022!
Nu har vi uppdaterat vårt program för hösten med 8 utbildningstillfällen för APV-praktik steg 2.3!
Kursen riktar sig till dig som ska leda montage av tillfällig längsgående skyddsanordning där utbildning krävs enligt TDOK 2018:0372, steg 2.3. Kursen rekommenderas också för all personal som ska arbeta med montage (steg 1.3 och 2.2) samt kontrollera eller fatta beslut (steg 3) om temporära skyddsanordningar på en vägarbetsplats.
Låt inte plånboken styra säkerheten för alla oss som har vägen som arbetsplats
I mars gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram och genomföra en handlingsplan för förbättrad säkerhet i och runt arbeten på väg. Det handlar om åtgärder för förbättrad hastighetsöverlevnad, den generella arbetsmiljön vid både planerade vägarbeten som vid oförutsedda händelser som bärgning, fordonsservice, trafikolyckor mm.
En bra början – men är det tillräckligt?
Jag är glad att Trafikverket nu får ett tydligt uppdrag. Behovet är stort, vi har haft flera allvarliga händelser på sistone som visar på allvaret i situationen. Man ska ta in synpunkter från alla myndigheter och företag som berörs för att ta fram en handlingsplan. Där är det viktigt att SBSV, och alla dess medlemmar, är med och påverkar det som för oss är de viktigaste frågorna.
Vad kan göras?
Det handlar givetvis om själva utförandet, dvs hur man utformar arbetsplatsen för att skydda de som arbetar på vägen – samtidigt som man fortsatt har en bra framkomlighet. Det finns färdiga tekniska lösningar och många förbättringar som kan implementeras direkt.
Förändrade attityder
I en perfekt värld så uppmärksammar trafikanterna ett stundande arbete och saktar ner farten i tid. Men vi kan inte alltid lita på att allt är perfekt. Attitydpåverkan är en viktig faktor, och jag är övertygad om att vi kan åstadkomma en förändring med relativt små medel. Förstärkt körkortsutbildning, riktade kommunikationskampanjer och nya metoder för trafikantinformation i anslutning till den aktuella vägarbetsplatsen skapar förståelse hos stressade trafikanter.
Tydligare förvarningar och högre böter
Vi behöver förstärkt förvarning som är upptäckbar även för den ouppmärksamma trafikanten. Det kan handla om fler återkommande förvarningar och om att påskynda implementeringen av modern teknik både i vägutrustning och i förarstödsystemen. En annan sak det talats om under många år är bötesmodellen. Böter har en avskräckande funktion och en höjning är på det sättet bra. Men vi kanske också ska göra som man gör i andra länder, informera om bötesbeloppen när man närmar sig ett vägarbete? Det finns säkert många fler aspekter och lösningar på det, frågan är: När sker något?
Förlåtande arbetsområden
När det sen går fel så måste målsättningen vara att vi har förlåtande arbetsområden. Där vi genom mindre manuellt arbete minskar exponeringen och skapar säkra skyddade områden på vägen, så att arbetet kan bedrivas utan risk för att tunga fordon kommer in. Förhoppningsvis kan den nya handlingsplanen leda till en rejäl ökning av trafiksäkerheten och en förståelse i samhället om de risker som viktiga funktioner utsätts för. Tekniken och viljan finns, men jag är orolig för att vi fastnar i föråldriga upphandlingsmodeller där det ändå i slutänden prutas på trafiksäkerheten. Min uppmaning till alla som kan besluta är: Snälla, låt inte plånboken styra säkerheten för alla oss som har vägen som arbetsplats.
En skön sommar önskar jag dig
Till slut så vill jag önska dig en riktigt skön sommar. Även om det är en stressig period i vår bransch så hoppas jag att du får tillfälle att njuta och koppla av.
Väl mött i höst!
Varma sommarhälsningar
Thomas Wuopio
Nu finns en läroplan till alla våra medlemmar
Vi har tagit fram en läroplan som berör utbildningar våra medlemsföretag håller.
Se den genom att logga in på medlemsinfo.
Är du inte medlem, kontakta gärna oss.
Säkrare Vägarbetsplatser! – Öppet brev från Sveriges Branschförening för säkrare Vägarbetsplatser
Med anledning av den tragiska dödsolyckan med ett TMA-fordon den 30 maj på E4 Norrköping har SBSV skickat ett öppet brev med ett upprop till Arbetsmarknads- och jämställdhetsminister, Eva Nordmark samt Infrastrukturminister, Tomas Eneroth.
SBSV arbetar vidare på olika sätt för att åstadkomma de förbättringar av säkerheten vid denna typ av vägarbete som vi tyvärr redan väntat för länge på. Information kommer att förmedlas regelbundet.
Med vänlig hälsning, SBSV Styrelse

