Trafikverket genomför varje år ett stort antal ArbetsPlatsKontroller (APK) av tillfälliga vägarbetsplatser. Här nedan är sammanställningen av de APK som genomfördes 2022. Vi får ta till oss detta och försöka lära oss av materialet. Det har sina utmaningar men det finns några ”låga frukter” som vi får ta till oss. Antal Nej visar hur många av alla tillfrågade, inom parentes, som har svarat att man ej har vad som efterfrågas. Antal Nej % visar samma sak, fast i procentandel av antal tillfrågade. Så här ser det ut:
Fråga | Antal Nej / * | Andel Nej % |
---|---|---|
Tvärgående energiupptagande skydd finns där så krävs och är tillåtna av Trafikverket | 195 / 641 | (30,4%) |
Skyddszon är fri från föremål, upplag eller personer (samt utmärkt TRVK4) | 171 / 644 | (26,6%) |
Vägmärken följer författningskrav | 166 / 634 | (26,2%) |
Bromskontroll på fordon >3,5 ton och släp är utfört för max 8 månader sedan | 148 / 479 | (30,9%) |
Vägmärken och andra anordningar står rakt, stadigt och rätt placerat | 118 / 594 | (19,9%) |
Lyktor finns, är hela, rena och fungerande | 117 / 369 | (31,7%) |
F25 används samt uppfyller författningar och krav | 110 / 199 | (55,3%) |
Hastigheten för passerande fordonstrafik överstiger inte 30-50-70 km/tim när personal befinner sig på eller invid vägen | 106 / 429 | (24,7%) |
Längsgående energiupptagande skydd är rätt monterat, har inga skador, samt har start/slutsektioner där så krävs | 105 / 170 | (61,8%) |
X2 används när hinder på tvären förekommer samt täcker hela hindrets bredd | 95 / 381 | (24,9%) |
*Siffran anger hur många gånger frågan är ställd