Aktuell statistik från Trafikverkets arbetsplatskontroller
Kontrollpunkter, frågor om tvärgående skydd
Fråga | Antal ja | Antal nej | % Nej |
---|---|---|---|
Lyftanordning är borttaget samt övriga tillbehör är monterade enl. monteringsanvisning (trafikbuffert). | 152 | 16 | 9,5% |
Mattan är hel och utrullad (trafikbuffert). | 143 | 9 | 5,9% |
Monteringsanvisningar och manual för energiupptagande skyddsanordningar finns på arbetsplatsen, skrivet på svenska. | 203 | 56 | 21,6% |
TMA finns där så krävs och/eller används vid etablering och avetablering av vägarbetsplats vid skyddklassade vägar. | 142 | 40 | 22,0% |
TMA-skydd är komplett, rätt placerat och uppfyller sin funktion. | 154 | 42 | 21,4% |
Trafikbuffert finns där så krävs och har rätt kapacitet. | 151 | 7 | 4,4% |
Trafikbuffert är korrekt sammanlänkat och rätt placerat. | 147 | 19 | 11,4% |
År: 2018
% Nej Totalt: 14,8%
Kontrollpunkter, frågor om längsgående skydd
Fråga | Antal ja | Antal nej | % Nej |
---|---|---|---|
Längsgående energiupptagande skydd har tillräcklig längd och arbetsbredd enligt leverantörernas anvisningar som motsvarar testernas förhållanden. | 33 | 50 | 60,2% |
Längsgående energiupptagande skydd är CE-märkt och/eller tillåten av Trafikverket. | 72 | 3 | 4,0% |
Längsgående energiupptagande skydd är rätt monterat, har inga skador samt har start/slutsektioner där så krävs. | 26 | 62 | 70,5% |
Längsgående skydd finns där så krävs och har tillräcklig kapacitetsklass. | 60 | 26 | 30,2% |
Monteringsanvisningar och manual för energiupptagande skyddsanordningar finns på arbetsplatsen, skrivet på svenska. | 203 | 56 | 21,6% |
År: 2018
% Nej Totalt: 33,5%
Kontrollpunkter, de 10 frågorna med sämst utfall.
Utfall från Trafikverkets arbetsplatskontroller t o m augusti 2018
Fråga | Antal ja | Antal nej | % Nej |
---|---|---|---|
Anmälan om avslutat arbete är gjord till FIFA och/eller i Läget i trafiken enligt kontrakt. | 2 | 22 | 91,7% |
Ordinarie vägmarkering och körfältspilar är rättvisande (kontraktskrav styr ex 8h). | 2 | 8 | 80,0% |
Avstängningar tvärsöver eller längs med GC väg finns där så krävs och är korrekt monterade. | 162 | 42 | 20,6% |
Längsgående energiupptagande skydd är rätt monterat, har inga skador samt har start/slutsektioner där så krävs. | 19 | 47 | 71,2% |
Vägmarkering (tillfällig/temporär) är utförd korrekt (bredd och kulör) vid överledning och omledning. | 15 | 32 | 58,1% |
Hänvisning har gjorts tydlig för oskyddade trafikanter. | 12 | 23 | 65,7% |
Anordningar och underlag är anpassade efter GC väg för personer med funktionshinder, barnvagnar, rollatorer. | 9 | 16 | 64,0% |
GC väg är fri från arbetsfordon, redskap och material. | 15 | 24 | 61,5% |
Varningsfordon används när så krävs/F25 används där så krävs. | 33 | 52 | 61,2% |
Längsgående energiupptagande skydd har tillräcklig längd och arbetsbredd enligt leverantörens anvisningar som motsvarar testernas förhållanden. | 25 | 35 | 58,3% |